بازاریابی

تعریف بازاریابی

از دیدگاه فیلیپ کاتلر پدر علم بازاریابی نوین:

بازاریابی به عنوان فرآیندی مدیریتی-اجتماعی تعریف می‌شود که به وسیله آن، افراد، گروه‌ها و سازمان‌ها از طریق تولید، عرضه و مبادله کالا (و خدمات) با یکدیگر، به تأمین نیازها و خواسته‌های خود اقدام می‌کنند.

از دیدگاه انجمن بازاریابی آمریکا:

بازاریابی فعالیت مجموعه موسسات و فرآیندهایی است که به منظور ایجاد، برقراری ارتباط، ارائه و تبادل پیشنهاداتی است که برای مشتریان، شرکای تجاری و در مقیاس بزرگتر جامعه دارای ارزش باشد.

از دیدگاه The Chartered Institute of Marketing (CIM):

بازاریابی فرآیند شناسایی، پیش بینی و ارضای نیازهای سودآور مشتری است.