آخرین اخبار, رویدادها, گزارش تصویری

چهارمین رویداد استانی استان آپ در آذربایجان غربی برگزار شد

چهارمین رویداد «استان‌آپ» با حضور مسئولان صندوق نوآوری و شکوفایی، محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی، دکتر نوری نیا رئیس پارک علم و فناوری، قاسم کریمی رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه و جمعی از مسئولان استانی برگزار در محل آمفی تئاتر دانشگاه ارومیه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری آذربایجان غربی، دکتر نوری نیا با بیان اینکه ۱۶ استارتاپ برگزیده در حوزه های مختلف در این رویداد به سرمایه گذاران خطر پذیر ارائه  داشتند، اظهار کرد: طی روزهای قبل رویداد چندین طرح مورد بررسی قرار گرفته و حدود ۵۵ میلیارد تومان مصوب شده است که به این عزیزان پرداخت شود.

وی از حضور صندوق نوآوری و شکوفایی در استان تشکر کرده و خواستار حضور و همکاری بیش از پیش این صندوق با صندوق های استانی و واحدهای فناور و دانش بنیان شد.

دکتر نوری نیا برگزاری چنین رویدادها و سرمایه گذاری ها را عامل توسعه اقتصادی استان و افزایش ارزش افزوده دانست و گفت: تمام نقش آفرینان اکوسیستم فناوری و نوآوری استان باید پای کار بیایند تا شاهد شکوفایی بیش از پیش این حوزه باشیم.

تدوین نقشه راه فعالیت شرکت‌های دانش بنیان ضروری است / تعداد شرکت دانش بنیان در آذربایجان غربی در دولت سیزدهم افزایش یافته است

استاندار آذربایجان‌غربی بر ضرورت تدوین نقشه راه برای فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در راستای ارتقای کمی و کیفی فعالیت این شرکت‌ها تاکید کرد.

محمدصادق معتمدیان در چهارمین رویداد استانی استان آپ که با حضور رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در محل دانشگاه ارومیه ترتیب یافت، افزود: حمایت از توسعه کیفی و کمی برنامه‌ها و فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان مورد تاکید دولت سیزدهم بوده و جزو اولویت‌های استان است.

وی همچنین با تاکید بر احصای مسائل و مشکلات فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان در حوزه‌های مختلف، خاطرنشان کرد: آذربایجان‌غربی آماده است در راستای حل این مشکلات از تمامی ظرفیت‌های قانونی استفاده کند.

استاندار آذربایجان‌غربی به ظرفیت‌های استان در حوزه تجارت بین المللی و همچنین ظرفیت ایجاد شده در دولت سیزدهم در راستای توسعه مناسبات با کشورهای همسایه نیز اشاره کرده و افزود: با توجه به ضرورت تولید محصولات صادراتی و فروش این محصولات در کشورهای منطقه توسط شرکت های دانش بنیان، آذربایجان‌غربی آماده است تا با استفاده از ظرفیت‌های ایجاد شده در حوزه تجارت با کشورهای همسایه به این شرکت‌ها کمک کند.

معتمدیان همچنین با اشاره به اینکه در ابتدای دولت سیزدهم تنها ۳۸ شرکت دانش بنیان در آذربایجان غربی فعال بود، اضافه کرد: با حمایت‌های انجام شده، تعداد این شرکت‌ها به ۱۰۷ شرکت دانش بنیان رسیده است.

وی در پایان با بیان اینکه بسیاری از این شرکت‌های دانش بنیان نوپا هستند، افزود: از ظرفیت‌های ملی و استانی در راستای حمایت از این شرکت‌های نوپا استفاده می‌کنیم تا با ارتقای فعالیت‌های خود به شرکت‌های نوآور و فناور تبدیل شوند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در چهارمین رویداد «استان‌آپ» در استان آذربایجان غربی، تأکید کرد:  رویدادهایی از این جنس، به زایش و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان‌ها کمک می‌کنند و بسیاری از شرکت‌های بزرگ و موفق امروز، از دل یک ایده در این رویدادها شکل گرفتند.

همه باید پای کار دانش‌بنیان‌ها بیایند

خیاطیان در این مراسم گفت: بیش از یک دهه از تصویب قانون دانش‌بنیان‌ در کشور می‌گذرد و این زیست‌بوم اکنون از بلوغ خوبی برخوردار است و تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از ۵۵ شرکت در سال ۱۳۹۲ به حدود ۱۰ هزار شرکت رسیده است. عناصر، اجزا و بازیگران زیست بوم فناوری و نوآوری کشور شامل پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، صندوق‌های پژوهش و فناوری توسعه خوبی پیدا کرده‌اند؛ اما همچنان به ترویج فرهنگ نوآوری و توسعه حوزه دانش‌بنیان نیاز داریم.

وی تأکید کرد: ظرفیت بسیار بالایی در این حوزه وجود دارد و موجودیت خوبی در حوزه دانش‌بنیان ایجاد شده است، اما هنوز به جهشی که باید روی دهد، دست پیدا نکرده‌ایم و چاره کار این است که همه پای کار دانش‌بنیان‌ها بیایند. نوآوری جلوتر از استانداردها و تغییرات درحال حرکت است و این موضوع، طبیعت این حوزه است؛ اما به نظر می‌رسد برخی دستگاه‌‎‌های اجرایی و نهادها هنوز به باورمندی لازم در این زمینه نرسیده‌اند که نشان می‌دهد، برخی دستگاه‌ها به پوست‌اندازی و همپا شدن با نوآوری و فناوری نیاز دارند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد: رویدادهایی از جنس «استان‌آپ»، به زایش و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان‌ها کمک می‌کنند. جوانان و نخبگان در چنین رویدادهایی، ایده‌های خلاقانه خود را مطرح و سرمایه‌گذاران روی این طرح‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند و شرکت‌های دانش‌بنیان شکل گرفته و کار توسعه پیدا می‌کند. بسیاری از شرکت‌های بزرگ و موفق امروز که نقش‌آفرینی مهمی در عرصه بین‌المللی، صادرات و کارآفرینی دارند، از دل یک ایده در این رویدادها شکل گرفتند و مثال‌های متعددی در این زمینه می‌توانیم مطرح کنیم. به واسطه ایده‌های جدیدی که وارد این زیست‌بوم می‌شوند، می‌توانیم چشمه دانش‌بنیان کشور را همچنان پرجوش و خروش نگه داریم.

به نهادهای میانجی برای بازارسازی برای دانش‌بنیان‌ها نیاز داریم

خیاطیان تصریح کرد: در بازدید از ۳۰ شرکت دانش‌بنیان در محل پارک علم و فناوری استان شاهد توانمندی بسیار بالای تیم‌های شرکت‌کننده بودیم؛ اما مسئله اصلی بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان، بحث بازار و فروش است و برای کمک به این شرکت‌ها، به نهادهای میانجی برای بازارسازی نیاز داریم. نهادهایی مانند اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه واقعا می‌توانند در این زمینه نقش‌آفرینی کنند. شرکت‌های بزرگ می‌توانند دانش‌بنیان‌ها را وارد زنجیره ارزش خود کرده و برای آنها بازارسازی کنند. بحث شبکه‌سازی و تجاری‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان، باید به عنوان یک ماموریت جدی، مورد توجه همه نهادها قرار بگیرد تا منجر به رقم خوردن اتفاقات بسیار خوبی در سطح استان شود.

وی با بیان اینکه در سطح استان آذربایجان غربی ۱۰۶ شرکت دانش‌بنیان مشغول فعالیت هستند، افزود: ظرفیت ۴-۳ برابر شدن شرکت شرکت‌های دانش‌بنیان در استان وجود دارد، زیرا عنصر اصلی این شرکت‌ها، نیروی انسانی نخبه و توانمند است. به دلیل بهره‌مندی استان آذربایجان غربی از پتانسیل بسیار بالای نیروی انسانی تحصیل‌کرده و قوی، این ظرفیت در استان طی چند سال آینده وجود دارد و برای تحقق این هدف به برنامه‌ریزی دقیق و تدوین نقشه‌راه نیاز داریم.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به فعالیت‌های خوب صندوق پژوهش و فناوری استان گفت: این صندوق، ظرفیت بسیار خوبی در استان است که باید ارتقاء پیدا کند و به زودی خبرهای خوبی در خصوص تقویت و افزایش منابع این صندوق خواهیم شنید. صندوق پژوهش و فناوری به عنوان بازوی اجرایی صندوق نوآوری در استان آذربایجان غربی، از صاحبان ایده، شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان در مسیر تامین مالی حمایت می‌کند تا این شرکت‌ها دغدغه‌ای جز توسعه فعالیت‌های خود نداشته باشند.