آخرین اخبار, گزارش تصویری

برگزاری جلسه ستاد اقتصاد دانش بنیان استان به ریاست استاندار آذربایجان‌غربی و با حضور رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری

هشتمین جلسه ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان آذربایجان غربی با حضور دکتر خیاطیان رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، دکتر معتمدیان استاندار آذربایجان غربی ، دکتر نوری نیا رئیس پارک علم و فناوری استان و  سایر مدیران دستگاه های اجرایی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری آذربایجان غربی، در ابتدای این جلسه دکتر جواد نوری نیا رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان غربی به ارائه گزارش عملکردی در خصوص اقدامات انجام گرفته در این مجموعه و تشریح فعالیت های رویداد استان آپ پرداخت.

در ادامه دکتر خیاطیان  اظهار کرد: دکتر معتمدیان استاندار آذربایجان غربی حمایت های بسیار خوبی از حوزه دانش بنیان استان دارند و قطعا با حضور ایشان شاهد توسعه این اکوسیستم فناوری و نوآوری خواهیم بود.

 رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری گفت: ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان در کشور با اشتغالزایی برای ۳۲۰ هزار نفر و بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار میلیارد ریال ( آمار سال ۱۴۰۱) سرمایه فعالیت دارند.

محمدصادق خیاطیان یزدی روز چهارشنبه در جلسه اقتصاد دانش بنیان آذربایجان غربی در ارومیه افزود: توسعه شرکت های دانش بنیان زمینه ای برای کاهش مهاجرت، بازگشت نخبگان و حفظ و نگهداشت آنان است.

وی با اشاره به اینکه با تشکیل این شرکت ها فرهنگ نوآوری و دانش بنیان بودن تقویت شده است، بیان کرد: زیست بوم اقتصاد دانش بنیان در آذربایجان غربی تاحدودی تکمیل شده، هر چند نیازمند تقویت و ارتقاست.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری اضافه کرد: در ۱۵ سال گذشته کسی با نام این شرکت ها آشنایی نداشت و موضوع غریب بود ولی هم اکنون با پرچمداری رهبر معظم انقلاب این حوزه پیشرفت چشمگیری داشته است.

خیاطیان یزدی ادامه داد: سرمایه این بخش، دانش است و صندوق های نوآوری، پژوهش و فناوری برای کمک به این شرکت ها دایر شده اند.

وی اظهار کرد: فصل جهش این شرکت ها و ارتقای آنها فرا رسیده است و لازم است در استان نیز برنامه ریزی لازم در این زمینه انجام شود.

وی بیان کرد: تلاش می کنیم تا شرکت های فعال توسعه و ارتقا یابند و از نوپا به نو آور و به شرکت های فناور تبدیل شوند.

خیاطیان یزدی ادامه داد: صندوق پژوهش استان نیز لازم است از بعد سرمایه ارتقا یابد و در این زمینه بخش دولتی و خصوصی لازم است همزمان فعال باشند تا صندوق استانی به افزایش سرمایه ۵۰ میلیارد تومان دست یابد.

فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان توسعه کیفی یابد / زمینه فعالیت شرکت‌های دانش بنیان براساس نیازهای آذربایجان‌غربی تدوین شود

🔹استاندار آذربایجان‌غربی گفت: در راستای توسعه کیفی فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان استان، مسیر راه مشخص شده و مطالعات و برنامه‌ریزی‌های مناسب صورت گیرد.

🔹محمدصادق معتمدیان در جلسه ستاد اقتصاد دانش بنیان استان بر لزوم توسعه فعالیت‌های کمی و کیفی شرکت های دانش بنیان تاکید کرده و افزود: در سال‌های اخیر شرکت‌های دانش بنیان در حوزه کمی رشد خوبی داشتند، ولی نیازمند توسعه کیفی فعالیت‌های این شرکت‌ها هستیم.

🔹وی همچنین با تاکید بر مشخص شدن زمینه فعالیت شرکت‌های دانش بنیان براساس نیازهای استان، خاطرنشان کرد: اولویت‌ها و مزیت‌های استان در حوزه‌های مختلف مشخص شده و شرکت‌های دانش بنیان در راستای رفع موانع و مشکلات حوزه‌های مختلف فعالیت کنند.

🔹استاندار آذربایجان‌غربی به اهمیت فعال شدن شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه آب و احیای دریاچه ارومیه نیز اشاره کرده و افزود: متاسفانه تاکنون شرکت‌های دانش بنیان استان در این حوزه فعال نشده و ضروری است در این راستا و ارائه برنامه‌های حوزه دانش بنیان برای احیای دریاچه ارومیه و به ویژه تغییر الگوی کشت، برنامه‌ریزی شود.

🔹معتمدیان همچنین تغییر الگوی کشت را یکی از نیازهای جدی استان در حوزه کشاورزی عنوان کرده و اظهار داشت: با توجه به منابع آبی محدود حوزه کشاورزی، متاسفانه ۵۷ درصد از منابع آبی این حوزه برای تولید سیب، یونجه و چغندرقند مصرف شده و نیاز است تغییر کشت لازم در این حوزه صورت گیرد تا ضمن افزایش درآمد کشاورزان و ارزش افزوده تولیدات کشاورزی، منابع آبی استان نیز مدیریت شود.

🔹وی در ادامه با اشاره به علاقمندی بخش خصوصی در حمایت از فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان، افزود: با توجه به منابع مالی محدود کشور، بخش خصوصی می‌تواند در تامین منابع مالی شرکت‌های دانش بنیان نقش ایفا کرده و از خدمات و محصولات تولیدی شرکت‌های دانش بنیان بهره‌مند شود.

🔹استاندار آذربایجان‌غربی به نام‌گذاری سال جدید تحت عنوان “جهش تولید با مشارکت مردم” نیز اشاره کرده و یادآور شد: یکی از موارد مهم مورد تاکید مقام معظم رهبری، بحث مشارکت مردم در تولید بوده و در این زمینه بخش خصوصی و فعالان اقتصادی می‌توانند با تامین منابع مالی، در فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان مشارکت کنند.

🔹معتمدیان همچنین با اشاره به ویژگی‌های جغرافیایی آذربایجان‌غربی و هم مرز بودن با سه کشور و جایگاه استان در روند توسعه صادرات، افزود: سهم صادرات شرکت‌های دانش بنیان در مقایسه با صادرات کل استان، ناچیز بوده و این موضوع ضرورت توجه به تولید محصولات صادراتی توسط شرکت‌های دانش بنیان و افزایش سهم صادراتی این شرکت‌ها را در استان دوچندان می‌کند.

🔹وی در پایان با بیان اینکه نیازمند یک تحرک ویژه برای شتاب بخشیدن به فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان هستیم، تصریح کرد: در این زمینه برنامه‌ریزهای لازم برای تامین منابع اختصاصی در سفر دوم ریاست جمهوری و هیئت دولت به آذربایجان‌غربی و همچنین از ظرفیت تبصره ۱۸ استفاده خواهد شد.